Lovise Aalen`s especial report on Ethiopia
She is a researcher director at Chr. Michelsen Institute (CMI) in Bergen,Norway.
Her researches especially on human rights and governance in the countries of the Horn of Africa.
Fare for langvarig uro
She is a researcher director at Chr. Michelsen Institute (CMI) in Bergen,Norway.
Her researches especially on human rights and governance in the countries of the Horn of Africa.
Fare for langvarig uro
(Biletet er frå ein sørgeseremoni etter at over 50 menneske mista livet
då soldatar brukte tåregass og skapte panikk blant fredelege
Oromia-demonstrantar i oktober.
Foto: NTB Scanpix/Reuters
Det siste året har Etiopia vore prega av spreidde, men likevel omfattande protestar. Demonstrasjonar i dei to mest folkerike regionane, Oromia og Amhara, har ført til at Etiopia ikkje lenger kan framstille seg som ei oase av ro i eit elles ustabilt hjørne av Afrika.
Det siste året har Etiopia vore prega av spreidde, men likevel omfattande protestar. Demonstrasjonar i dei to mest folkerike regionane, Oromia og Amhara, har ført til at Etiopia ikkje lenger kan framstille seg som ei oase av ro i eit elles ustabilt hjørne av Afrika.
Regimet har dermed mista trumfkortet
sitt, stabilitet, og posisjonen som vestens viktigaste allierte på
Afrikas horn er truga. Unntakstilstanden som vart annonsert den 8.
oktober gjev styresmaktene fullmakter til å kneble alle forsøk på
protest eller kritisk ytring, og til å setje til side omsynet til
allereie pressa grunnleggjande menneskerettar. Det svært innsnevra
rommet for opposisjon er difor ytterlegare lukka, og høvet til dialog og
forhandlingar er minimale. Dette gjev grunn til å tru at
demonstrantane, om enn knebla, vil halde fram, og at Etiopia kjem til å
vere ustabilt i lang tid framover.
Det er grunn til å tru at demonstrantane, om enn knebla, vil halde fram, og at Etiopia kjem til å vere ustabilt i lang tid framover
Etiopia er no inne i
den største politiske krisa i landet sidan Meles Zenawi, statsministeren
som hadde styrt landet sidan 1991, døydde i 2012. Det byrja som ein
protest mot utviding av hovudstaden Addis Ababa og ekspropriasjon av
land frå oromo-bønder nær byen i april 2014, og har halde fram som
sporadiske, men omfattande demonstrasjonar i byar og tettstader over
store delar av Oromia sidan november 2015. I tillegg til landspørsmålet
har klagemåla dreidd seg om korrupte politiske leiarar og den generelle
mangelen på politisk fridom og menneskerettar under EPRDF (Ethiopian
People’s Revolutionary Democratic Front).
I august 2016 tok det ei ny vending, då folk gjekk ut i gatene også i fleire byar i Amhara, ein region der vi ikkje har sett slike protestar før. Her demonstrerte folk på bakgrunn av ein gamal klage om eit område med amharisktalande folk som vart inkludert i naboregionen Tigray på 1990-talet. Det var også meir generelle protestar mot regimet.
I august 2016 tok det ei ny vending, då folk gjekk ut i gatene også i fleire byar i Amhara, ein region der vi ikkje har sett slike protestar før. Her demonstrerte folk på bakgrunn av ein gamal klage om eit område med amharisktalande folk som vart inkludert i naboregionen Tigray på 1990-talet. Det var også meir generelle protestar mot regimet.
Massearrestasjonar og fleire hundre drepne
I
løpet av første helga i august vart om lag 100 menneske drepne under
demonstrasjonar i Amhara og Oromia. Den siste alvorlege hendinga fann
stad under ein tradisjonell religiøs oromo-festival i byrjinga av
oktober, der minst 55 menneske vart drepne etter at føderale
tryggingsstyrkar greip inn og det oppstod panikk i dei store
folkemengdene. Dødsfalla og handsaminga frå tryggingsstyrkane leidde til
nye prostestar i heile Oromia, og påfølgjande åtak på utanlandske
fabrikkar og statlege institusjonar. Dette var bakgrunnen for
unntakstilstanden, som vart innført for seks månader frå 8. oktober
2016.
Massearrestasjonar av titusenvis er det vanlege virkemiddelet for å demme opp for politisk aktivisme
Statsminister
Hailemariam Dessalegn har bekrefta om lag 500 menneske er drepne under
opptøyene det siste året, og har innrømma at meir enn 1600 er
arresterte. Men talet på arresterte er sannsynlegvis mykje større, noko
styresmaktene indirekte har innrømma, då dei erklærte at 2000 av dei var
frigjevne 30. oktober. Røynsler frå tidlegare viser at
massearrestasjonar av titusenvis er det vanlege virkemiddelet for å
demme opp for politisk aktivisme. Demonstrantane og potensielle
demonstrantar vert då internerte i leirar i opp til ein månad og vert
utsette for hard fysisk disiplinering og indoktrinering, for så å verte
lauslatne.
Gradvis innskrenking
Eit
kjenneteikn ved protestane er at dei framstår som lite organiserte og
har mangel på klar leiarskap. Dei tradisjonelle opposisjonspartia har
spela ei minimal rolle, medan skuleelevar og studentar, ved hjelp av
sosiale media, ser ut til å ha vore avgjerande for mobiliseringa. EPRDF
har skulda etiopiske aktivistar i utlandet for å stå bak. Det er
usikkert kor viktig denne diasporaen har vore, men EPRDF har
eigeninteresse i å framstille dei som avgjerande. Når skulda leggast på
oppviglarar utanfrå, inkludert bidrag frå fiendtlege makter som Eritrea
og Egypt, framstår det som mindre sannsynleg at krava frå demonstrantane
er legitime og har støtte hos det etiopiske folket.
Skiljet går ikkje mellom dei som er Tigray og dei som ikkje er det, men på om ein er del av regjeringspartiets nettverket eller ikkje.
Det er likevel all
grunn til å forstå protestane som eit uttrykk for misnøye med regimet.
EPRDF har sete med makta i meir enn 25 år, og i løpet av desse åra har
det skjedd ein gradvis innskrenking av politiske og sivile rettar,
mellom anna gjennom nye lover som regulerer sivilsamfunn og opposisjon
og gjev vide fullmakter til tiltak mot terrorvirksomhet. Etter valet i
2015 kontrollerer EPRDF no alle setene både i nasjonalforsamlinga, i
regionale delstatsforsamlingar og i lokalt valde organ.
Gap mellom liv og lære
Frustrasjonen
over landekspropriasjon er også eit uttrykk for misnøye med gapet
mellom liv og lære i det føderale Etiopia. Det etiopiske grunnlova gjev
dei regionale delstatane stor grad av sjølvstyre, også til å kontrollere
eige land, medan det i realiteten er den sentrale partileiinga som
avgjer når politiske og økonomiske interesser står på spel.
Sentralregjeringa si inngripen i økonomien, i utviklingas namn, har
svekka regionale styresmakter si evne til å ta sjølvstendige avgjerder.
Landekspropriasjon er spesielt utbreidd i Oromia, og oromo-folket, som
representerer ein tredel av den 100 millionar store folkesetnaden, har
uttrykt at dei kjenner seg marginaliserte. Når det i tillegg har vore
mykje korrupsjon avdekka i sal av land, gjev det grobotn for misnøye.
Trass i ein gjennomsnittleg økonomisk vekst på 10 prosent dei siste ti åra, er det mangel på økonomiske moglegheiter og arbeid for ungdom. Dette er noko av grunnen til at dei unge har vore sentrale i protestane. Utan håp om ei framtid er dei villige til å ta risiko.
Trass i ein gjennomsnittleg økonomisk vekst på 10 prosent dei siste ti åra, er det mangel på økonomiske moglegheiter og arbeid for ungdom. Dette er noko av grunnen til at dei unge har vore sentrale i protestane. Utan håp om ei framtid er dei villige til å ta risiko.
Ikkje berre Tigray
Det
vert ofte spela på ei oppfatninga om at det er Tigray-folket, som
utgjer ca 6 prosent av folkesetnaden, som har fått uforholdsmessig stor
del av vinsten frå den gode økonomiske utviklinga. Dette er ei
forenkling. Sjølv om TPLF (Tigrayfolkets frigjeringsfront) framleis
dominerer koalisjonen EPRDF, så er EPRDF kome til gjennom
eliteforhandlingar der kvar av dei fire partia sine leiarar og deira
nettverk har fått tilgang på makt og ressursar. Dagens statsminister er
frå Sør-Etiopia, frå ei av dei tradisjonelt marginaliserte gruppene.
Skiljet går ikkje mellom dei som er Tigray og dei som ikkje er det, men på om ein er del av det store EPRDF-nettverket eller ikkje. Det er liten skilnad mellom stat og parti i Etiopia, og regjeringspartiet brukar både statens ressursar og statleg byråkrati til å styrke sin posisjon. Folks sinne mot partiet har difor kome til utrykk gjennom åtak på statleg eigedom, slik som helsestasjonar og ambulansar.
Skiljet går ikkje mellom dei som er Tigray og dei som ikkje er det, men på om ein er del av det store EPRDF-nettverket eller ikkje. Det er liten skilnad mellom stat og parti i Etiopia, og regjeringspartiet brukar både statens ressursar og statleg byråkrati til å styrke sin posisjon. Folks sinne mot partiet har difor kome til utrykk gjennom åtak på statleg eigedom, slik som helsestasjonar og ambulansar.
Mot samla og større politisk protest?
Det
store spørsmålet er om protestane kan verte slått saman i ein større
politisk protest mot regimet. Det er dette regjeringa er redde for – og
det er difor dei slår så hardt ned på protestane. EPRDF sin manglande
evne til å kvele opprøret kan også truge den interne leiarskapen i
regjeringspartiet. Sjølv om det er lite informasjon om dei indre
forholda i partiet etter Meles Zenawi, så kjem det fram ei tydeleg
spenning mellom ulike delar av organisasjonen, delvis mellom dei ulike
etniske gruppene og delvis innad i TPLF. Dersom leiinga ikkje stansar
protestane, kan krefter i TPLF som ynskjer å gå hardare til verks vinne
den interne maktkampen. Dei militære kan også ta meir makt, dersom dei
ser at politiske leiarar ikkje er i stand til å halde ro og orden. Desse
forholda kan vere noko av bakgrunnen for innføringa av unntakstilstand –
den kan fungere som eit sterkt signal til andre delar av maktapparatet
om at ein er i stand til å gjenopprette kontroll.
Fortsatt ustabilitet i Etiopia set fleire vestlege politiske prosjekt på Afrikas horn i fare
Situasjonen gjev liten
grunn til å tru på politisk reform. Regjeringas lovnader om nasjonal
dialog og reform av valsystemet har stilna sidan unntakstilstanden blei
innført. Ei utskifting av statsråder i regjeringai byrjinga av november
var meint som eit forsøk på å få ei meir representativ regjering med
fleire oromoar. Men det har elles ikkje ført til meir fundamentale
endringar, noko som truleg er nødvendig for å kome demonstrantane i
møte.
EU og USA kan miste stabil alliert
Fortsatt
ustabilitet i Etiopia set fleire vestlege politiske prosjekt på Afrikas
horn i fare, noko som i siste instans også vil svekke det etiopiske
regimet. Etiopia som ein stabil alliert i den amerikanske kampen mot
terror vert utfordra. Etiopia som ein viktig partnar for EU for å stoppe
migrasjon til Europa kan kollapse. Landet har nettopp fått 500
millionar USD frå EU for å skape industriarbeidsplassar for 30.000
flyktningar, for å hindre dei å reise vidare til Europa (Etiopia husar
no 730.000 flyktningar, mange av dei eritrearar på veg til Europa).
Utanlandske investorar, som etablerte seg i Etiopia nettopp fordi landet
kunne tilby stabilitet, vil sannsynlegvis trekkje seg ut. Turistane,
som har kome i stadig aukande tal til landet, vil slutte å kome. Dette
kan få store følgjer for den økonomiske utviklinga i landet, noko som
igjen vil underminere EPRDFs store politiske prosjekt, som er å få
landet opp på mellominntektsnivå innan 2030.
Dette scenariet ser sannsynlegvis den politiske leiinga også, og vel difor å setje i verk sterke verkemiddel for å gjeninnføre stabilitet. Det største problemet, at dei brukar verkemiddel som på lenger sikt ikkje vil skape stabilitet, ser dei derimot ikkje ut til å ha innsett.
http://www.afrika.no/artikkel/2016/11/02/fare-for-langvarig-ustabilitet
Dette scenariet ser sannsynlegvis den politiske leiinga også, og vel difor å setje i verk sterke verkemiddel for å gjeninnføre stabilitet. Det største problemet, at dei brukar verkemiddel som på lenger sikt ikkje vil skape stabilitet, ser dei derimot ikkje ut til å ha innsett.
http://www.afrika.no/artikkel/2016/11/02/fare-for-langvarig-ustabilitet
Comments
Post a Comment